צרו קשר
ּ

דיור בר השגה, זול, מהיר לבנייה וידידותי לסביבה (מכולות)

עיר מכולות

על קו האורך אפס שעל גדת התמזה המזרחית בלונדון, בדיוק מול כיפת המילניום – האוהל הענק מבד בגובה 50 מ' הנישא על-ידי תרנים גבוהים, שנבנה לכבוד חגיגות שנת ה-2000 והפך מאז להיכל רב-תכלתי לתחרויות ספורט ומופעי בידור – בלב אזור הרציפים של נמל לונדון, שוכן רציף טריניטי בוי ) Trinity Wharf Buoy .) זהו אזור של מעגנות, מספנות, מבדוקים, בתי מלאכה והמגדלור היחיד שפעל בלונדון, המשתרע על-פני חצי אי שנוצר על-ידי שפך הנהר. כמו שקורה להרבה רציפים מיושנים כאלה המפסיקים לתפקד, הפך גם אזור זה בעשורים האחרונים למרכז אמנותי ואומנותי, עם הרבה סדנאות, גלריות, תערוכות ומגורי אמנים. בשנת 2001, החליטה חברת פיתוח לונדונית פרטית להרחיב את השטח ובמקום לשכן את האמנים וסדנאותיהם במבנים הישנים של הרציף, לבנות בו עיר חדשה, עיר של מכולות. וכך בפירוש קראו לה – City Container ,עיר המכולות. תכנון העיר נמסר לחברת אדריכלות נודעת והמהנדסים שהקימו אותה היו מהנדסי חברת ההנדסה הגדולה Happold Buro .ה"עיר" הוקמה תוך ארבעה ימים בלבד! היא כללה 15 יחידות סטודיו שהורכבו מ-20 מכולות שינוע מטענים גדולות, שהוערמו זו על גבי זו בצורה אסתטית. הן הושכרו במחירי שכירות נוחים לאמנים ולאנשי עסקים שביקשו להקים את משרדיהם במקום.

תחילה, התייחסו לפרויקט בחשדנות. אנשים מן היישוב אינם מתלהבים להתגורר בתיבות פח המשמשות להובלת מטענים. אולם תוך זמן קצר, לאחר שתושבי לונדון שהגיעו למקום בדקו את המבנים מקרוב, עלה הביקוש על ההיצע. כעבור שנה אחת בלבד הקימו היזמים את "עיר המכולות 2 ."הפעם היו בה 22 יחידות דיור ועבודה, שהורכבו מ-30 מכולות תוך שמונה ימים בלבד. המכולות נצבעו בשלב זה בצבעים חיים ששיקפו את חדוות היצירה של האמנים במקום. ב-2005 הוקמה במקום "עיר המכולות 3 – "שהייתה למעשה רק מבנה אחד בן חמש קומות, שבו 22 יחידות משרדים וסדנאות, שהורכבו מלא פחות מ-73 מכולות צבועות בצהוב. כל המבנה המפואר הזה, שהפעם היו בו גם מרפסות, הוקם גם כן תוך שמונה ימים בלבד.

בלוק בן שלוש קומות בלבד בעיר המכולות קיטוונן שבאמסטרדם, שהיא עיר המכולות הגדולה בעולם. בבלוק זה במכולות צבועות בצבעים שונים

עיר המכולות הופכת פופולרית

מאז הפכה "עיר המכולות" הצבעונית למוקד משיכה לתושבי לונדון ולתיירים המבקרים בה. הם משוטטים בין בתי המכולות ואינם מאמינים למראה עיניהם – איך הפכו תיבות המתכת המלבניות והמכוערות למבנים מרווחים, מושכי עין ומרניני לב. הצלחת עיר המכולות הייתה כה גדולה, עד שבשנת 2007 , כאשר ביקשה עיריית לונדון להקים מרכז קהילתי ברחוב מאנסל, היא הזמינה מבנה מכולות דו-קומתי מהחברה שבנתה את עיר המכולות. המרכז, שהורכב משלוש מכולות, הוקם והושלם תוך יום אחד בלבד. הצלחתם המפתיעה של מבני המכולות ב"ערי המכולות" של גדת התמזה הולידה מיד רעיונות יצירתיים בקרב מהנדסים, קבלנים ומשקיעים בבריטניה. הצעד הבא הייתה חנוכת מלון "טראבלודג"' החדש ברובע אוקסברידג' במערב לונדון בשנת 2008 .

מבחוץ נראה המלון החדש בן שמונה הקומות, כמו 330 בתי המלון העממיים והזולים שמתפעלת רשת "טראבלודג" באנגליה, אירלנד וספרד. אולם, מאחורי החיפוי החיצוני הכחול-לבן שלו הוא בנוי למעשה מ-86 מכולות פלדה. אלא שאין אלה מכולות סטנדרטיות. אלו הן מכולות במידות שונות ממכולות השינוע הימי. מידותיהן הן 5×3 מ' ליצירת חדר לזוג ו-5.6×3 מ' ליצירת חדר משפחתי. הן הוזמנו במיוחד במידות אלה מיצרני מכולות השינוע הסיניים, על-ידי חברת "ורבוס סיסטמס" הבריטית, שהוקמה כדי לקדם את הבנייה במכולות בבריטניה. המכולות מגיעות מסין כשהן מצויידות כבר בשירותים, קירות מטוייחים ונקודות חשמל. כל מה שצריך הוא רק להרכיב אותן זו על גבי זו ולחבר אותן, כמו קוביות "לגו". "ורבוס סיסטמס" היא שותפות, שאחת השותפות בה היא חברת ההנדסה הבריטית הגדולה Happold Buro ,אותה חברה הנדסית שתכננה את בתי המכולות הראשונים על התמזה.

החברה הצליחה לשכנע את בעלי רשת "טראבלדוג" – חברת ההשקעות "דובאייאינטרנשיונל קפיטל" מדובאיי, שרכשה ב-2004 את רשת "טראבלודג"' מבעליה הקודמים – להקים את כל המלונות שהיא מתכננת להקים בעתיד ממכולות פלדה מודולריות. ו"טראבלודג", שהשנה כבר יש ברשותה 7 אלפים חדרי מלון בלונדון בלבד. ב-2010 היא פתחה מלון מכולות נוסף ליד נמל התעופה הית'רו, המוצעים במחירי לינה המתחילים ב-19 לירות שטרלינג ללילה, מתכננת להפעיל עד שנת 2020 70,000 חדרי מלון בבריטניה, אירלנד וספרד, רובם יהיו חדרי מכולות. הסיבה לכך פשוטה: בניית מלון של 100 חדרים ממכולות מוזילה את מחיר הקמת המלון בעשרה אחוזים; ומורידה את משך הבנייה ב-26% ,מ-40 שבועות ל-30 שבועות בלבד. קולין הארדינג, יו"ר שותפות "ורבוס סיסטמס" הצהיר לא מכבר: "מערכת המכולות שפיתחנו היא ההתקדמות המשמעותית ביותר בטכנולוגיית הבנייה במאה השנים האחרונות, מאז המצאת שלד הפלדה למבנים". לונדון אינה הראשונה או היחידה שגילתה את הפוטנציאל הטמון במכולות לפתרון בעיית הדיור בר ההשגה למשרדים, מבני ציבור וגם למגורים. המכולות אומנם קיימות כבר כאמצעי שינוע יבשתי וימי מאז שנת 1955(הן הומצאו בקנדה), אולם רק בשני העשורים האחרונים גילו מהנדסי בניין, אדריכלים וקבלנים ברחבי העולם את הפוטנציאל הטמון בהן כיחידות מודולריות לבניית מבנים למטרות שונות. את הדחיפה לכך נתנה העובדה שתופעת המכולות התפתחה בקצב כה מהיר, עד שהיא הפכה למטרד ומפגע סביבתי חמור במדינות המפותחות. מאות מיליוני מכולות הפכו לגרוטאות.

חזיתו של מלון "טראבלודג" ברובע אוקברידג' בלונדון (מימין) אינה חושפת כי הוא הורכב ממכולות פלדה, שהונחו על גבי שלד פלדה לגובה של שמונה קומות (משמאל)

פרויקט Docks A Cité בעיר הנמל הצרפתית לה האבר – מגורי סטודנטים שתכנן האדריכל הצרפתי קטאני. 100 מכולות ימיות ישנות נערמו בארבע קומות, כשכל אחת מהן מהווה חדר מגורים לסטודנט יחיד בשטח של 24 מ"ר

מכולות מושלכות כמצבורי פסולת

אם פעם היו אלה צמיגי המכוניות הבלויים שהתכלו שהיוו את מצבורי הפסולת הגדולים בעולם, הרי שכיום תפסו מכולות ההובלה הימית (הקונטיינרים) את מקומם. המכולות המשומשות המובילות מטענים ממדינה אחת לשנייה, נשארים בדרך כלל במדינת היעד, שכן זול יותר לקנות מכולה חדשה מאשר להשיט מכולה ריקה חזרה למדינה ממנה נשלחה. כך נערמים ברחבי העולם מצבורים עצומים של מכולות, המונחות כאבנים שאין להן הופכים. בארה"ב הם הפכו כבר למפגע סביבתי. צריך לזכור שכיום מובלים 90% מהמטענים הימיים במכולות. על-פי הערכות גורמי הספנות, חוצות את האוקיינוסים מדי שנה כמאה מיליון מכולות! בכל יום בשנה, מגיעים לחופי ארה"ב בלבד כ-25 אלף מכולות. לאחר שמשתמשים בהן פעם או פעמיים לכל היותר משליכים אותן למגרשי פסולת, בדרך כלל לאורך החופים ובקרבת הנמלים. על-פי אומדן גורמי הספנות פזורות עתה בנמלים ובמגרשי הגרוטאות בעולם יותר מ-300 מיליון מכולות ריקות. הן נערמות שם זו על גבי זו לגובה רב, או מושלכות בערבוביה, ומסתירות לעתים לבנייני המגורים הסמוכים להן את אור השמש. לאיש אין צורך בהם. בארה"ב ניתן לרכוש מכולה במצב כמעט חדש ב-500 דולר. בארץ מוכרים מכולות כאלה במחירים הנעים בין 3,000-20,000 ש"ח, בהתאם לגודל המכולה ומצבה. מצבורי המכולות הריקות הולכים וגדלים מדי שנה. אלא שבמקום לראות בהן גרוטאות פסולת חסרות תועלת היו מי שגילו את הפוטנציאל הטמון בהן כחומר בנייה אלטרנטיבי.

מכולות מושלכות כמצבורי פסולת

מכולות כקוביות מגורים

עם קצת דימיון והעזה ניתן להפוך את המכולות לקוביות בנייה שניתן לבנות באמצעותן דירות מגורים, משרדים, בתי מלאכה ואפילו בתי קומות מפוארים ומרווחים. ניתן למחזר את מיליוני המכולות ולהפכן לדיור משפחתי בר השגה, זול ומהיר לבנייה. ברחבי העולם כבר מנצלים מהנדסים, אדריכלים וקבלנים מכולות כדי להקים לא רק בתים או וילות ממכולות, אלא גם שכונות שלמות הבנויות ממכולות. המכולות, שהן תיבות מתכת גדולות ואטומות, מיוצרות בחמש מידות אורך אחידות כשאורך הקטנות בהן הוא 6.10 מ' ואילו אורך המכולות הגדולות ביותר הוא 16.15 מ'. רוב המכולות (שרובן גם מיוצרות בסין) הן באורך 6.10 מ' ו-12.20 מ'; ברוחב אחיד של 44.2 מ' ובגובה אחיד של 59.2 מ'. יש גם מכולות מטענים לא סטנדרטיות שגובהן הוא 89.2 מ'. כדי להפוך מכולות לחדרי מגורים יש לעבד אותן – לפתוח בדפנותיהן חלונות ודלתות; לחבר כמה מכולות ליחידת דיור אחת גדולה על-ידי הסרת חלק מדפנותיהן; לצפות את קירותיהן בחומרי בידוד נגד חום וקור; להתקין בהן מערכות חשמל, מים ומיזוג אוויר; לצבוע אותן בצבעים חיים ולתכנן את הצבתן זו לצד זו, או זו על גבי זו באלף ואחת צורות, כיד הדמיון הטובה על המתכנן. ברחבי העולם התפתח כבר ענף שלם של סדנאות, בתי מלאכה ואף בתי חרושת, שבהם מעבדים את המכולות והופכים אותן לדירות מגורים, הכוללות מלבד חדרי מגורים ושינה, גם שירותים, מתקני רחצה, מרפסות ואפילו גשרים המחברים בין כמה מבני מכולות.

בריטניה. אולם ההתעמלות בביה"ס "דאנרייבן" ברובע לאמבת' בלונדון, שנבנה מהדפנות החיצוניות של שלוש קומות של מכולות, כשהמכולות עצמן שהוצבו סביבו הפכו ליציעי צפייה, חדרים ומסדרונות. האולם, ראשון מסוגו בעולם, שנבנה תוך שלושה ימים בלבד, זכה ב-2009 בפרס ראש ממשלת בריטניה למבנה הציבורי המצטיין

סין מייצרת קוביות מגורים ממכולות

המדינה שהתמחתה בתחום זה היא, כמובן, סין, יצרנית המכולות הגדולה בעולם. בסין יש כיום עשרות מפעלי תעשייה המשווקים לכל רחבי תבל מכולות משומשות וחדשות, המוכנות כבר להרכבה, עם דלתות וחלונות, עם שירותים, מתקני אינסטלציה, מערכות חשמל ותקשורת עם שקעים בקירות, עם בידוד, מיזוג אוויר וכל מה שדרוש כדי להפוך את המכולה ליחידת מגורים נוחה וגם יפה. מפעלי תעשייה אלה, דוגמתInernational China (CILC Ltd.,Co Leasing Container ) מוכנים גם לתכנן מכולות במידות שונות מהמכולות להובלה ימית – ארוכות או קצרות יותר, רחבות וגבוהות יותר – הכל לפי דרישת המזמין. החברה לא רק מתכננת ומייצרת את המכולה על כל אביזריה, אלא גם משנעת אותה לכל מקום בעולם, בונה באתר המבוקש את מבנה המכולות הדרוש ואפילו מוכנה להיות אחראית לתחזוקתו השוטפת. חברה סינית זו, למשל, מחזיקה צוות של שבעה מהנדסים אזרחיים לתכנון ובניית מבני מכולות משרדיות, מכולות למגורים, מכולות לבתי מלאכה, מכולות לחנויות, מכולות מגורים ניידות, מכולות למחסנים, מכולות משוריינות למחסות ומקלטים, ואפילו מכולות לאיחסון דלקים.

החברה מעסיקה במפעל ייצור המכולות שלה 600 עובדים ולרשותה עומד עוד צבא של פועלים לבניית מבני המכולות. החברה מוכנה להתחייב לשלוח צוות של עד 150 עובדים כדי לבנות את בתי המכולות בכל מקום בעולם. היא מתחייבת להקים באמצעותם עד 150 יחידות מגורים ביום או עד 4000 יחידות דיור ממכולות בחודש. אבל זוהי רק דוגמה אחת מני רבות. יש בסין עשרות מפעלי תעשייה והרכבה דומים. ואומנם, בעשור האחרון מנצלות מדינות רבות את התפתחות תעשיית המכולות הסינית כדי לבנות במהירות, בזול ובדרגת בטיחות גבוהה לא רק בתי מכולות פרטיים, אלא שיכונים, מלונות (דוגמת מלונות "טראבלודג"' בבריטניה ובספרד), שיכוני סטודנטים, מגורי סטודנטים ליד האוניברסיטאות, מגורים ארעיים למשפחות שבתיהן נהרסו באסונות טבע ועוד. קרה בקומפלקס קיטוונן (Keetwonen) בפרברי אמסטרדם.

קיטוונן נחשבת היום לעיר המכולות הגדולה ביותר בעולם. זהו קומפלקס מגורים בן תריסר בלוקים ארוכים של חמש קומות, המורכב מלא פחות מאלף מכולות. הקומפלקס, שהוקם על-ידי עיריית אמסטרדם כדי לפתור את מצוקת הדיור של הסטודנטים המקומיים והזרים באוניברסיטאות העיר, תוכנן בשנת 2005 על-ידי חברת אדריכלים הולנדית. השטח שהיה זמין אז להקמת שכונת המכולות היה בקרבת אחד מאזורי התעשייה של העיר. לפיכך, הוחלט שהשכונה תשהה באתר זה רק שש שנים ולאחר מכן תועבר לאתר אחר. עם הקמת השכונה, היו חששות שהסטודנטים ירתעו לגור במבנה מכולות. אולם, חששות אלה התפוגגו תוך זמן קצר. מאחר שהשכונה נבנתה על-פי הערכה מוקדמת של ציפיות הסטודנטים ממגורים, זוכה קיטוונן לתפוסה מלאה, עד כדי כך שאשתקד החליטה עיריית אמסטרדם לא להעתיק את השכונה אלא להשאירה במקומה לפחות עד שנת קמפוס גדול של מגורי סטודנטים נוסף הוקם בעיר דימן (Diemen) הגובלת עם חלקה המזרחי של אמסטרדם. שם הוקם מבנה מרובע רציף אחד בן חמש קומות, שבמרכזו חלל שהפך לגינה ירוקה. מבנה מגורים זה בן 250 יחידות דיור המורכבות מ-250 מכולות סיניות נבנה תוך שלושה חודשים בלבד. אגב, שכר הדירה לכל יחידת דיור בגודל של 24 מ"ר בשתי שכונות המכולות האלה הוא 400 יורו (כ- 2000 ש"ח) לחודש, אבל כולל הכל: חשמל, מים, מטבחון עם מקרר ותנור, חימום וקירור, טלוויזיה, אינטרנט ותחזוקה.

סין. בית מגורים דו-קומתי המונח על-יסודות בטון המוצע לשיווק בכל העולם על-ידי חברה סינית. החברה מתחייבת לשלוח 150 פועלים שיקימו 150 יחידות דיור כאלה ביום

עוד מדינות מצטרפות

הולנד אינה היחידה שגילתה את הפוטנציאל שבמבני המכולות למגורי סטודנטים. בעיר הנמל הצרפתית לה האבר, שבחבל נורמנדי בצפון מערב צרפת, תכננה חברת האדריכלות קאטאני את "עיר הרציפים", שאינה אלא בלוק מגורי סטודנטים המורכב ממאה מכולות ישנות בגודל 24 מ"ר כל אחת. כאן השאירו האדריכלים את המכולות בצורתן המקורית, עם פח הפלדה הגלי מבחוץ, ובצבעיהן האפורים. אולם בין כל יחידה של שמונה מכולות צמודות בארבע קומות הם השאירו חלל פתוח, שבו בנו מדרגות ומרפסות. כל יחידת דיור כוללת שירותים, מקלחת ומטבחון. כדי להבטיח בידוד מחום, קור ורעשים, חופו הקירות הפונים לחוץ מבפנים בקירות בטון מזוין בעובי של 40 ס"מ, מצופה בשכבת גומי כדי לרכך תנודות. גם כאן זכה הפרויקט להתלהבות רבה מצד הסטודנטים ולפרסום נרחב בתקשורת העולמית. דווקא ארה"ב, המאמצת פתרונות חדשניים בתחום הדיור, מסתייגית ממגורי סטודנטים במכולות. סטודנטים אמריקאיים, שחזרו מהולנד וצרפת נלהבים משכונות המכולות לסטודנטים שנבנו שם, גילו להפתעתם שבארה"ב אין נטייה לאמץ מודל זה. העיריות בארה"ב מסרבות לתת אישורי בנייה לבנייני מכולות בערים, והבנקים האמריקאים מסרבים לתת מימון למיזמים כאלה. לכן בונים בארה"ב בתי מכולות רק באזורים כפריים ובפרברי ערים בכמה מדינות. בארה"ב, כמו בישראל, עדיין לא גילו כי המכולות הם חומר בנייה זמין, בדיוק כמו בטון, בלוקים, לבנים או עץ. הגידול העצום באוכלוסייה האורבאנית בשנים האחרונות, ומחירי הנדל"ן המאמירים בשל הנהירה מהכפר אל הערים הגדולות, שינו את המבנה הבסיסי של הדיור המודרני בצורה קיצונית. "דיור בר-השגה" אינו רק שאיפה ישראלית של מעמד הביניים והשכבות החלשות. זהו יעד.

ארה"ב. בית מכולות בחוף דונדו בקליפורניה. זכה בשנת 2007 בפרס אגודת האדריכלים האמריקאית על עיצוב חדשני: שילוב מכולות עם טכניקות בנייה מסורתיות

סין. בית מגורים דו-קומתי המונח על-יסודות בטון המוצע לשיווק בכל העולם על-ידי חברה סינית. החברה מתחייבת לשלוח 150 פועלים שיקימו 150 יחידות דיור כאלה ביום

בריטניה. מרכיבים מבנה מכולות למגורים תוך יום אחד. לאחר שבמכולות הותקנו בהן דלתות וחלונות, וחלק מדפנותיהן הוסרו, מניח אותן מנוף זו על גבי זו ליצירת מבנה

ראשון במעלה כמעט בכל מדינות המערב, שבהן הממשלות אינן מסבסדות את מחירי הדיור וקשה למצוא דירות בשכירות. משפחות ובודדים מוכנים להסתפק בדירות קטנות וצרות יותר, אך אלה אינן כמעט בנמצא בבנייה החדשה. הודות למודעות הגוברת והולכת לאיכות הסביבה נעשה כיום שימוש יצירתי בחומרים ממוחזרים, והשימוש במכולות ריקות הוא אחד הסממנים למגמה זו. למי שלא ראה במו עיניו בתי מכולות, לא ביקר בתוכם וחש מקרוב את התחושה של מגורים בתוך מכולה, נראה הרעיון מוזר ואפילו הזוי. אבל מי שביקר במכולות למגורים וראה את מגוון האפשרויות שניתן להשיג על-ידי חיבור כמה מכולות, תוך חיתוך כמה מדפנותיהם כדי להשיג מרחב פנימי גדול יותר, משתכנע בנקל שמכולות הן למעשה חומר אידיאלי לבנייה למגורים. הן אטומות למים ואינן מתבלות, ולמעשה ניתן לקבל אותן כיום כחדרים הבנויים בבנייה טרומית מוכנים לאיכלוס מיידי. אפשר להזמין אותן אפילו עם רצפת פרקט. היתרון הגדול ביותר שלהן הוא שהן זולות וזמינות וניתן לבנות מהן בית בכל שטח פנוי שיש בו נגישות לתשתיות מים, חשמל וביוב, ללא צורך בחפירת יסודות. ברחבי העולם כבר מפנים כיום משרדי תכנון הנדסי ומשרדי אדריכלות מפורסמים חלק ניכר ממשאביהם ומזמנם לתכנון מבנים עשויים ממכולות. צריך לשוטט באתרי בתי המכולות באינטרנט כדי לגלות ולהתפעל מאינסוף האפשרויות שניתן לבצע תוך שימוש במכולות כחומר הבנייה. הלו שם. ישראל. שר הבינוי והשיכון. האם מישהו אצלכם שמע כבר על הפתרון הזמין והזול הזה למצוקת הדיור?

מגורי סטודנטים בעיר ההולנדית דימן שליד אמסטרדם. כן נבנה המבנה בן חמש הקומות מ-250 מכולות המרכיבות מרובע שבמרכזו גינה ירוקה. המבנה כולו הוקם ב-12 שבועות

מבט חזיתי לעבר מגורי הסטודנטים בעיר הנמל לה האבר ממחיש כי המכולות הונחו עם חללים ומדרגות בין כל שתי מכולות כשהחללים מהווים גם מסדרונות וגם מרפסות

זוהי עיר המכולות הגדולה בעולם – רובע הסטודנטים קיטוונן באמסטרדם, הולנד, שבנייתו הושלמה בשנת 2006 .הרובע מורכב מ-1,000 מכולות שהוצבו ב-12 מבנים בני חמש קומות, שכוסו בגג פח משופע. ברובע יש גם מרכול, בית קפה, מסעדה ומגרש חנייה סגור לאלף… אופניים.

למעלה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

ּ